Δελτίο Τύπου - Παρέμβαση της ΕΠΕ για το ειδικό καθεστώς καταβολής ΦΠΑ σε αγορά ηλεκτρονικών συσκευών
Αθήνα, 5-10-2017
Πριν λίγες ημέρες κοινοποιήθηκε η ΠΟΛ. 1150/2017, με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις για την ομοιόμορφη εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 67 του Ν. 4484/2017. Η συγκεκριμένη ΠΟΛ1 προσθέτει δυο νέες παραγράφους στο άρθρο 39α του Κώδικα Φ.Π.Α. (κύρωση με το ν. 2859/2000), σε συνέχεια της εγκυκλίου ΠΟΛ.1134/2017.
Συγκεκριμένα, στη νέα παράγραφο 5 του άρθρου 39α ορίζεται ότι:
“...για τις παραδόσεις από υποκείμενο στο φόρο σε άλλο υποκείμενο, κινητών τηλεφώνων, ήτοι συσκευών που έχουν κατασκευαστεί ή προσαρμοστεί για χρήση σε αναγνωρισμένο δίκτυο και λειτουργούν σε συγκεκριμένες συχνότητες, ανεξαρτήτως του αν χρησιμοποιούνται ή όχι για άλλους σκοπούς, καθώς και κονσολών για παιχνίδια, ταμπλετών ηλεκτρονικών υπολογιστών και φορητών υπολογιστών, ο φόρος καταβάλλεται από τον αγοραστή των αγαθών, υπό την προϋπόθεση ότι αυτός έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών. Ο υποκείμενος που παραδίδει τα αγαθά του προηγούμενου εδαφίου έχει δικαίωμα έκπτωσης του φόρου εισροών που αντιστοιχεί στις εν λόγω πράξεις, δεν χρεώνει φόρο στα εκδιδόμενα φορολογικά στοιχεία και υποχρεούται να αναγράφει σε αυτά τη φράση «Άρθρο 39α, υπόχρεος για την καταβολή του φόρου είναι ο αγοραστής».”
Η ΠΟΛ. 1150/2017 και οι διατάξεις που την συνοδεύουν έχουν έναρξη ισχύος από 1/8/2017.
Τα παράλογα που συνοδεύουν την συγκεκριμένη ΠΟΛ. είναι πολλά, ενώ τα ερωτήματα που εγείρονται πολύ περισσότερα, τόσο σε πρακτικό-λογιστικό, όσο και καθαρά σε επίπεδο εμπορικής συναλλαγής.
Το πλέον ανησυχητικό είναι πως οι διατάξεις της ΠΟΛ. 1150/2017 προκαλούν ακόμα ένα τεράστιο πλήγμα στη μοναδική εμπορική αγορά που ακόμα επιβιώνει, στενάζοντας και ασφυκτιώντας στα πρόθυρα οικονομικής κατάρρευσης. Είναι προφανές ότι οι συγκεκριμένες διατάξεις, αντί να πηγάζουν σε λόγους καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, αντιθέτως καταπολεμούν στην ουσία την ίδια την αγορά, καθώς επικεντρώνονται σε συναλλαγές αποκλειστικά μεταξύ εταιρικών και νομικών προσώπων.
Είναι ξεκάθαρο ότι η πρακτική στόχευση του συγκεκριμένου μέτρου είναι η άμεση ρευστοποίηση και καταβολή στο κράτος του ποσοστού (σχεδόν 1/4) επί της τελικής τιμής, συγκεκριμένων ηλεκτρονικών προϊόντων υψηλής (ακόμα) εμπορικής ζήτησης, όχι από τον πωλητή στο προβλεπόμενο μέχρι σήμερα από τον Κ.Β.Σ. χρονικό διάστημα ως και τέσσερις μήνες από τη συναλλαγή, αλλά χωρίς καμία καθυστέρηση και χωρίς το ποσό αυτό να εμφανιστεί ως ροή (ρευστότητα) στην εμπορική επιχείρηση.
Επιπλέον, η επιβολή αναδρομικής ισχύος από 1/8/2017, δηλαδή με σχεδόν δύο μήνες καθυστέρηση, δημιουργεί τεράστιο πρόβλημα λογιστικής διαχείρισης αλλά και ταμειακής ρευστότητας για χιλιάδες επιχειρήσεις, οι οποίες καλούνται να εκδώσουν αντίστοιχα πιστωτικά τιμολόγια για κάθε τέτοια εμπορική συναλλαγή που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα αυτό, αντί της κανονικής περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ και πληρωμής τυχόν χρεωστικού υπολοίπου σε μηνιαίες δόσεις.
Σε όλα τα παραπάνω, προκαλεί ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη το γεγονός ότι ούτε οι κυβερνητικοί Βουλευτές, αλλά ούτε και οι Βουλευτές της Αντιπολίτευσης, έχουν κατανοήσει το μέγεθος της ζημίας που προκαλείται. Με βάση τον Ν. 95/2000, όπως ορίζεται με σαφήνεια στο ΜΕΡΟΣ Ι, ο ΦΠΑ επιβάλλεται επί της παράδοσης αγαθών και παροχής υπηρεσιών, είναι υποχρέωση του προσώπου που πραγματοποιεί την παράδοση και παροχή και καθίσταται οφειλόμενος κατά τον χρόνο της συναλλαγής. Με την νέα ΠΟΛ. ο νόμος είναι απαιτητός από τον αγοραστή, σε χρόνο απόδοσης της περιοδικής δήλωσης του ΦΠΑ και μέσω του αρμόδιου λογιστή. Στην ουσία, παύει να είναι φόρος συναλλαγής και καθίσταται φόρος πώλησης(!), αφού δεν αφορά πλέον τη συναλλαγή αλλά το προϊόν.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος κλάδος, αυτός των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και των ηλεκτρονικών συσκευών, γίνεται στόχος ανελέητης εκμετάλλευσης ως φορο-εισπρακτικό και εισφορο-εισπρακτικό πεδίο. Τον περασμένο Ιούλιο ψηφίστηκε στη Βουλή2, με κατεπείγουσες διαδικασίες3 και χωρίς καμία δημόσια διαβούλευση, ουσιαστικά εν κρυπτώ ακόμα και από βουλευτές της συγκυβέρνησης, ο νέος Νόμος για τη διαχείριση πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων. Σε αυτόν προβλέπεται μεταξύ άλλων η επιβολή “εύλογης αμοιβής” σε μια σειρά ηλεκτρονικές και μη συσκευές και μέσα αποθήκευσης, εκτύπωσης και φωτοαντιγραφικές συσκευές. Πρακτικά, οι νέες διατάξεις που ισχύουν ήδη από 20/7/2017 επιβάλλει πρόσθετη επιβάρυνση 2-6%(!) επί του κόστους λιανικής τιμής σε μικρούς(!) δίσκους, CD/DVD, φορητές συσκευές ανάλογα με τη μνήμη RAM(!), ακόμα και στο χαρτί εκτύπωσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μνήμη RAM είναι προσωρινής αποθήκευσης, δηλαδή εξ' ορισμού λειτουργικό εξάρτημα και όχι μέσο μόνιμης αποθήκευσης ψηφιακού περιεχομένου. Ταυτόχρονα, η επιβολή της επιβάρυνσης σε δίσκους μικρότερους του 1ΤΒ φανερώνει τη στόχευση στην προσωπική χρήση από μεμονωμένους χρήστες Η/Υ και όχι εταιρικούς πελάτες και παροχής υπηρεσιών φιλοξενίας (π.χ. web hosting) – δηλαδή καμία απολύτως σχέση με το περιεχόμενο αποθήκευσης παρά μόνο με το ποσοστό της αντίστοιχης αγοράς. Αυτό και μόνο καταδεικνύει την εντελώς περιστασιακή σχεδίαση του Νόμου, τη βαθιά άγνοια των νέων ψηφιακών τεχνολογιών ή και τα δύο μαζί.
Ως απλό παράδειγμα, ένας προγραμματιστής που συγγράφει πηγαίο κώδικα και εγχειρίδιο οδηγιών χρήσης ενός προγράμματος, ένας ερευνητής που συγγράφει μια επιστημονική εργασία προς δημοσίευση, ένας λογιστής που ετοιμάζει μια φορολογική δήλωση για πελάτη, όλοι αυτοί επιβαρύνονται με τις παραπάνω “εύλογες αμοιβές” προς κάποιον δημιουργό, δηλαδή τον εαυτό τους, οι οποίες φυσικά δεν τους αποδίδονται ποτέ. Με βάση το νέο καθεστώς και τα προβλεπόμενα σχετικά με τη λειτουργία του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), η επιβάρυνση που επιβάλλεται στο απλό λευκό χαρτί γραφείου (Α4) θα πρέπει να επιστρέφεται στο νόμιμο “δημιουργό”, δηλαδή στο φοιτητή σε κάθε εκτυπωμένη εργασία του, στο μαθητή σε κάθε χειρόγραφη έκθεση ή διαγώνισμα, μέχρι και σε κάθε παιδί στο νηπιαγωγείο για τις ζωγραφικές του.
Η Ένωση Πληροφορικών Ελλάδας, εκπροσωπώντας τους Πληροφορικούς της χώρας και έχοντας αφουγκραστεί τις ανησυχίες της αγοράς του κλάδου μας, θεωρεί απαραίτητο να προβεί σε συγκεκριμένες ερωτήσεις, οι οποίες αποδεικνύουν το εσφαλμένο της άμεσης εφαρμογής των εν λόγω διατάξεων.
Ειδικότερα, οι αρμόδιοι στο Υπουργείο Οικονομικών καθώς και στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, καλούνται να απαντήσουν στα εξής:
1. Πώς θα αποδοθούν τα πιστωτικά τιμολόγια και πως θα γίνει η απόδοση του ΦΠΑ, εντός τόσο ολίγων ημερών που απομένουν, εάν υποθέσουμε ότι μια επιχείρηση εκδίδει καθημερινά π.χ. μερικές δεκάδες τιμολόγια;
2. Πώς θα ενισχυθεί η ανάκαμψη της αγοράς, όταν ο προμηθευτής θα πουλά με Καθαρή Αξία προϊόντος, ενώ θα πρέπει να διευκρινίζει ότι ο αγοραστής θα υποχρεούται πέραν της τιμής και για την καταβολή του ΦΠΑ, με ίδια μέσα (π.χ. μέσω λογιστή);
3. Πώς θα προλάβει μια επιχείρηση να ενσωματώσει τις νέες αλλαγές λογισμικού για την έκδοση τιμολογίων στα μηχανογραφημένα τιμολόγια και ποιος καλείται πάλι να επωμιστεί την συγκεκριμένη οφειλή;
4. Για ποιο λόγο ο κλάδος των ΤΠΕ και των ηλεκτρονικών συσκευών αντιμετωπίζεται τόσο εχθρικά, καθαρά ως φορο-εισπρακτικό και εισφορο-εισπρακτικό πεδίο, με την επιβάρυνση πρωτίστως των πελατών;
Οι συγκεκριμένες διατάξεις αποτελούν καίριο πλήγμα κατευθείαν στον πυρήνα της συγκεκριμένης αγοράς, καθώς και στην ταμειακή ρευστότητα των εμπορικών επιχειρήσεων του κλάδου. Καλούμε τους υπεύθυνους να δείξουν τη δέουσα προσοχή στο συγκεκριμένο ζήτημα και να διορθώσουν τις παραπάνω στρεβλώσεις – άμεσα.
Ειδικά για το νέο καθεστώς ΦΠΑ, απευθύνουμε έκκληση στους αρμόδιους φορείς να μην συνυπολογιστούν οι συγκεκριμένες διατάξεις για το Γ’ Οικονομικό Τρίμηνο του 2017, καθώς ούτε οι λογιστές θα προλάβουν να διεκπεραιώσουν την τακτοποίηση των τιμολογίων, ούτε οι επιχειρήσεις μπορούν να αναλάβουν την συγκεκριμένη εργασία.
Ως επιστημονική και επαγγελματική Ένωση Πληροφορικών, θα σταθούμε κοντά και θα στηρίξουμε κάθε δράση που θα συμβάλλει στην προσπάθεια ενημέρωσης και επαγρύπνησης του πληθυσμού. Αναμένουμε από την Πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς να πράξουν τα δέοντα, ώστε να διορθωθούν τα παραπάνω σοβαρά προβλήματα.
Το Διοικητικό Συμβούλιο
της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας
URL: https://www.epe.org.gr, mailto:info(στο)epe.org.gr
1 https://www.taxheaven.gr/laws/circular/view/id/27089
2 Ν.4481/2017, ΦΕΚ Α' 100/20-7-2017 – https://is.gd/SnhDD5
3 http://www.kathimerini.gr/918876/article/oikonomia/ellhnikh-oikonomia/foros-yper-tritwn--sta-e3ypna-kinhta